Er komen veel vragen binnen over de Klimopgroep of over de werking van het leden-dashboard.
Over SOL en Klimopgroep.nl
- Wat is SOL (Scouts Online)? SOL is het ledenadministratiesysteem van Scouting Nederland. De Klimopgroep gebruikt SOL voor administratieve doeleinden.
- Waarom koppelen Klimopgroep.nl en SOL? Door Klimopgroep.nl aan SOL te koppelen, verminderen we de administratieve last en voorkomen we fouten. Het helpt je ook om maar één wachtwoord te onthouden voor verschillende platforms.
- Is inloggen met SOL binnenkort verplicht op Klimopgroep.nl? Ja, binnenkort wordt inloggen met SOL gegevens de enige methode om toegang te krijgen tot je account op Klimopgroep.nl.
Account en Inlogproblemen
- Ik kan niet inloggen op Klimopgroep.nl met mijn SOL gegevens. Wat nu? Dit kan te maken hebben met verschillende e-mailadressen in SOL en op Klimopgroep.nl. Controleer eerst of beide e-mailadressen overeenkomen. Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op.
- Hoe geef ik toestemming voor het gebruik van mijn gegevens uit SOL op Klimopgroep.nl? Stap 1: Log eerst in op Scouts Online en keer daarna terug naar deze pagina. Stap 2: Eenmaal ingelogd, klik op de knop om ons toestemming te geven je account te synchroniseren met SOL.
- Hoe weet ik of ik een SOL-account heb? Alle Klimoppers zijn lid van Scouting Nederland en hebben een SOL-account. Als je lid bent, heb je er zeker een!
- Hoe activeer ik mijn SOL-account? Klik hier om je SOL-account te activeren. Als je niet zeker weet of je account al geactiveerd is, kun je deze link zonder problemen gebruiken.
- Ik ben mijn inloggegevens van SOL kwijt. Wat nu? Als je je wachtwoord voor je SOL-account bent vergeten, klik dan hier om het opnieuw in te stellen. Weet je je gebruikersnaam of e-mailadres voor je SOL-account niet meer? Neem dan contact op met de ledenadministratie.
- Ik ben mijn SOL wachtwoord vergeten. Wat nu? Geen probleem! Klik hier en voer je gebruikersnaam en e-mailadres in om een nieuw wachtwoord voor je SOL-account op te vragen. Als je je gebruikersnaam bent vergeten, kies dan voor “SOL-account aanvragen”. Als je na het resetten van je wachtwoord geen e-mail ontvangt, kan het zijn dat je al een tijdje niet hebt ingelogd. In dat geval, kies ook voor “SOL-account aanvragen”.
- Hoe vraag ik een nieuw SOL-account aan of reset ik mijn gebruikersnaam? Als je nog geen account hebt voor SOL of je bent je gebruikersnaam voor je SOL-account vergeten, vul dan de benodigde gegevens in op deze pagina. Je krijgt vervolgens een e-mail met instructies voor het instellen van je gebruikersnaam en wachtwoord. Dit is beschikbaar voor iedereen die een actief lid is van Scouting Nederland.
- Ik ben een ouder/verzorger en wil een SOL-account aanvragen voor mijn kind. Hoe doe ik dat? Als je een SOL-account wilt aanvragen voor je kind, vul dan in het formulier de gegevens van je kind in.
- Ik kom er niet uit, ik heb hulp nodig. Stuur een e-mail naar info@klimopgroep.nl met een duidelijke omschrijving van je probleem, en we helpen je zo snel mogelijk verder!
Overige FAQ
1. Algemeen
Op je dashboard kun drukken op ‘Mijn profiel’. Je wordt doorgestuurd naar je profielpagina.Klik rechts bovenin op het tandwieltje en kies ‘Bewerk profiel’.
Alle mogelijk velden worden zichtbaar en je kunt de gegevens aanpassen. Als je klaar bent druk je onderaan op ‘Opslaan’.
Je gebruikersnaam is gekoppeld aan je mailadres. Je kunt dus ook in die plaats je mailadres invullen.
Heb je meerdere accounts op 1 mailadres? Dan zul je moeten inloggen met de gebruikersnaam.
Tip: kijk eens in je mail, vaak in oudere mails staat de gebruikersnaam vermeld.
In het inlogscherm kun je op de knop ‘Wachtwoord vergeten’ drukken. Vul je mailadres of gebruikersnaam in en je ontvangt in je mail een link om je wachtwoord te resetten en een nieuwe aan te maken.
Mocht de link niet optimaal werken, refresh (herlaad) dan meerdere malen de pagina. Mocht het dan nog niet werken, neem dan contact op met de webmaster via de contactpagina. Vermeld hierbij je gebruikersnaam.
Het systeem verwerkt automatisch binnen 5 weken na het ‘overvaren’ (naar een andere speltak gaan) je nieuwe speltak. Mocht dit niet gebeurd zijn, stuur dan een bericht aan de webmaster via het contactformulier op de contactpagina.
Vanaf de zeeverkenners is het verplicht om een eigen account te hebben, en komen de zogenoemde ‘ouder-accounts’ te vervallen.
Gebruik op de contactpagina het contactformulier en stuur een bericht aan de webmaster. Hij/zij zal zo snel mogelijk contact opnemen.
Er zijn meerdere redenen waarom je niet kan inloggen. We sommen ze even op met mogelijke oplossingen.
- Ik weet niet wat mijn gebruikersnaam is
-> Zie ‘Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten’. - Ik weet mijn wachtwoord niet meer
-> Zie ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’. - Waar kan ik inloggen?
-> Op Klimopgroep.nl/dashboard/ - Het systeem zegt dat ik al ingelogd ben, maar dat is niet zo.
-> Je webbrowser is een beetje in de war. Verwijder de cookies en probeer het opnieuw. - Ik weet niet of ik al een account heb.
-> Dat is makkelijk te achterhalen. Vraag een nieuw wachtwoord aan via het systeem, als het systeem je e-mailadres niet herkend zul je een nieuw account moeten aanmaken. - Ik krijg een foutmelding.
-> Maak een screenshot of kopieer de foutmelding. Mail deze naar de webmaster via het contactformulier.
Door in te loggen op je dashboard, vindt je daar een aanmeld formulier. Vul het gewenste mailadres in en je bent automatisch aangemeld.
De Klimupdate! nieuwsbrief wordt eens in de twee maanden verzonden. Oude Klimupdate!’s vind je onder het kopje ‘Leden informatie’.
Informatie wat van belang is voor alle leden van Scouting Klimopgroep vind je onder het kopje ‘Leden informatie’. Hier kunt documenten vinden over contributie, PGF formulieren, bestuur contact informatie etc.
Mis je documenten, neem dan contact op met het bestuur. bestuur@klimpgroep.nl of gebruik de contactpagina.
Het dashboard is de startpagina op het moment dat je ingelogd bent op de Klimopgroep website. Op deze pagina vind je een overzicht met toekomstige activiteiten, speltak documenten, algemene informatie, laatste foto’s en andere belangrijke info.
Het dashboard is ook vanaf je mobiel te bekijken in een versimpelde vorm. Ga dan naar klimopgroep.nl/m/
2. Registreren
Een account registreren gaat simpel via de website van Klimopgroep.nl. Zorg dat je bent uitgelogd. Links bovenaan, onder het kopje Login/Registreer kun je je registeren. Om je te kunnen registreren heb je een registratiecode nodig. Deze krijg je van de leiding.
Het is de bedoeling dat elk lid een eigen account heeft, ook de jongste onder ons. Zie het schema hieronder om de juiste keuze te maken.
De registratiecode kun je vinden bovenaan de website-registratie-handleiding. Deze ontvang je van de leiding of kun je daar aanvragen.
De gegevens waarmee je je registreert, en die je later toevoegt aan je profielpagina worden gebruikt voor aanmeldingen bij activiteiten. We gaan zorgvuldig om met de gegevens en zullen deze alleen voor eigen gebruik toepassen.
3. Activiteiten
Het systeem herkent dat jij als ingelogde gebruiker je aanmeld voor een activiteit. Je gegevens uit je profiel worden automatisch ingevuld, dit scheelt een hoop tijd.
Je kan ten alle tijden je gegevens aanpassen tijdens het aanmelden voor een activiteit, dit veranderd dan ook mee in je profiel.
Je kunt de iDeal betaling van een activiteit hervatten door naar ‘Mijn aanmeldingen’ te gaan onder het kopje ‘Activiteiten’.
Om je te kunnen aanmelden heb je een account nodig om in te loggen.
Speltak-activiteiten en groepsactiviteiten waarvoor een aanmelding verplicht is, zijn te vinden onder het kopje ‘Activiteiten’ en dan de juiste categorie.
Kies de juiste activiteit door er op te klikken. Onderaan de activiteit informatie kun je gegevens aanpassen of invullen. Druk daarna op aanmelden. Je ontvangt een bevestiging in je mailbox.
Ben u ouder van meerdere kinderen op Scouting Klimopgroep? Dan kunt u basis van onderstaande plaatje een keuze maken.
Het is de bedoeling dat elk kind/lid zich met een eigen account aanmeld.
Je kunt na het inloggen naar ‘Mijn aanmeldingen’ gaan te vinden onder ‘Activiteiten’. Daar kun je je aanmelding annuleren.
Is er al een betaling verricht, neem dan contact op met de organisatie. Het is niet altijd mogelijk om geld terug te krijgen.
Onder het kopje ‘Activiteiten’ druk je op ‘Mijn aanmeldingen’. Hier vind je een overzicht van al je aanmeldingen voor activiteiten. Activiteiten die nog niet zijn verlopen, kun je nog annuleren, mits de beheerder dat heeft geactiveerd.
4. Speltak informatie
Door op de juiste map/document te drukken, wordt er een document-viewer gestart. Via deze manier kunt makkelijk online de documenten bekijken.
Door rechts bovenin het document op het opslaan-icoontje te drukken kunt het document downloaden op uw computer.
Speltakken delen hun informatie per mail en per website.
Brieven en andere informatie documenten worden gedeeld onder het kopje ‘Documenten’ en dan de speltaknaam.
Hier vindt u brieven over activiteiten, planningen en kampen.
5. Media
Als kaderlid of leidinglid kun je zelf je foto’s uploaden. Ga naar de fotopagina, en onderaan zie je een venster waarin je bestanden kunt uploaden. LET OP: Open eerst de map waarin de foto geplaatst moeten worden, upload daarna pas de foto’s.
Als ouder/verzorger kunt u altijd foto’s insturen, de webmaster plaatsen deze dan op de website. Mochten het meer dan 10 foto’s/bestanden zijn, vragen we u om de website Wetransfer.com te gebruiken. Het mailadres waar het naar gestuurd kan worden is: thijmen@klimopgroep.nl.
De meeste foto’s zijn alleen zichtbaar als je bent ingelogd op de website. Onder het kopje ‘Media’ vindt je de foto’s gesorteerd per speltak en categorie.